Det gjordes inte bättre musik förr

Det är bara människor som blivit för gamla som inte orkar ta emot den brinnande musikivern som finns i ungdomarna som nyskapar och brinner. Och bara för att inte "vi åldringar" inte förstår så betyder det inte att det är illa..

Mina föräldrar fnös åt Depeche, dom satt i halsen när affischerna på Howard Jones tapetserade mitt rum. 

- Det där plinket är väl ingen musik, sa far och satte på Owe Thörnqvist. Inget fel på Owe. Den spillande Dagny är en klassiker som kommer sjungas i släkten i många generationer framåt och bakåt.

Mamma är som mig, hon har alltid haft ett öppet öra till musik som råkar hänföra henne och det försöker jag överföra till mina barn. Inte fnysa åt sonen när han vill höra AC/DC, utan istället försöka vara öppen även om min kärlek till hårdrock är väldigt begränsad. Inte fnysa åt dottern när hon tycker Britney är det bästa sen leverpastej. Låta dem vägleda mig, samtidigt som jag får dela med mig av min musikhistoria och -själ.

Jag hänförs av dagens musikscen. Dessa ungdomar är så förbannat snygga och coola som jag hade svimmat av glädje om jag hade haft en promille av deras coolhet i min ungdomar. När jag sätter på [ingenting], Florence+Machine, Marina,  Julian Casablancas eller vilken som helst av dessa vackra 20 års popmaskiner så vill jag nästan spola tillbaka till tiden. Bli en av dom som inte bryr sig om framtiden, för den är deras. Dom är precis så vackra med sina sneluggar och coola kläder som Kim Wilde var när jag gick på diskotek.Nej, dom är lite coolare. Lite klokare av forna generationers misstag.

God musik kan endast skapas med entusiasm och en rik musikhistoria att gräva från.
Satan vad rolig musik kommer bli i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag har också funderat på det där, vad det är som gör att vissa människor är mer öppna för att låta sig berikas av ny musik och varför andra så krampaktigt håller fast vid "det gamla"? Intressant!

2010-03-07 @ 18:26:36
URL: http://spaceagegrandma.wordpress.com/
Postat av: Åsa

Visst är det fascinerande! Hur vissa inte förstår varför man skall byta favoritband som man hade när man var 13 år, medan andra är hoppjerkor och ständigt drabbas av musikmöten.

2010-03-08 @ 17:33:10
URL: http://otroligtvanligtsaovanligt.blogg.se/
Postat av: Pia

Förresten så bara älskar jag att lyssna på människors Spotifylistor. Ibland "råkar man på" musik man aldrig hört förut och som blir till omedelbara förälskelser. I din lista blev jag förälskad i Friska viljor, har aldrig hört förut. Så bra! :-D

2010-03-08 @ 20:00:23
URL: http://spaceagegrandma.wordpress.com/
Postat av: Åsa

ÅÅÅÅ har du inte hört Friska Viljor!!

Nu blev jag nästan avis. Jag ramlade på dom i somras och de knockade mig nästan.

2010-03-08 @ 20:20:48
URL: http://otroligtvanligtsaovanligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0