En dejt? En träff? Eller skall vi bara råkas?

Jag är ju ny på det här med dejting. Eller det kan man ju inte säga. Jag är ju veteransingel, men dejting som teknik är ny för mig. Jag är uppfostrad med trånande blickar följda av klubbhångel och sedan boom-shackalack var man kär.

Och det här med dejting fascinerar och förfärar mig.

För det första så verkar det vara definitionsförvirring och sånt bådar aldrig gott. Vissa går på dejt när de möter någon av motsatta könet för att utröna om där finns vibbar. Och kanske dejtar en gång till för att säkerställa detta.
Andra träffas för att se om det finns attraktion, och när denna attraktion har fastställts och kanske till och förverkligats har man gått till att dejta varandra, dvs att fått chans på varandra och visat det för hela klassen.

Så vad frågar man folk i denna djungel? Ber man om dejt, eller skapar man skrämselhicka då dom tror att jag redan bestämt mig för ett förhållande med dem. Eller skall man bara be dom att råka ut för mig litegrann, bara för att se hur det känns? Detta då jag liksom inte egentligen tror på denna intervju form av träffar som dejting lätt blir.

- Vad fascinerar dig?
- Vad har du läst?
- Är du blyg eller dryg eller vad?
- Var har du köpt din tröja?

Jag vill ju egentligen bara ramla in i ett bra samtal där jag vill stanna.  Ett samtal som flyter över, får mig glömma den lämpliga bussen hem till villaförorten och istället ramla hejdlöst i en famn då samtalet har gått över till längtan efter en kropp. Enkelt.

Intressantast var min vän som skulle träffa sin ex-dejt och råkade hångla med henne. Är det då en ny dejt, eller en gång exdejt alltid exdejt? Eller bara fråga om en kärleksjakt som inte rostat färdigt?

Nåväl... Jag skall på just träff i veckan har jag lovat. Sånt sker emellanåt, även för mig. Objektet i fråga brukar tjuvläsa här då och då så jag tänker inte klargöra mina intentioner eller mina åsikter om honom.
Sånt föredrar jag att göra mano a mano.

Kommentarer
Postat av: Martin

"Jag vill ju egentligen bara ramla in i ett bra samtal där jag vill stanna. Ett samtal som flyter över, får mig glömma den lämpliga bussen hem till villaförorten och istället ramla hejdlöst i en famn då samtalet har gått över till längtan efter en kropp. Enkelt."



Det är ju så det ska vara! :D

2010-03-08 @ 09:42:04
URL: http://karleksforklaringar.blogspot.com
Postat av: Åsa

Ja, jag sa ju det: Enkelt :)

Men ack så svårt ändå verkar det som.

2010-03-08 @ 17:16:50
URL: http://otroligtvanligtsaovanligt.blogg.se/
Postat av: Pia

Spännande Åsa :-)



Jag ogillar också begreppet "dejt", det ligger liksom en aura av förväntan om fortsättning över ordet. Föredrar ditt "råka ut för" istället, det var helt genialt och det tänker jag sno rakt av haha!



Man får väl gratulera din tilltänkta dejt i förväg till att få "råka ut" för dig. Tror att du är en riktigt trevlig dejt.

2010-03-08 @ 18:52:20
URL: http://spaceagegrandma.wordpress.com/
Postat av: Åsa

Just ordet råkas borde nog användas mer i svenskan så sno på du bara :)

Råka ut för kärlek är ju det man vill så man kan osingla sig en stund. Men fram till dess är jag faktiskt en ruskigt bra dejt (om jag finner sällskapet behagligt, samtalet lättflytande, solen i rätt vinkel, luggen rättkammad, bakgrundsmusik acceptabel etc etc -- mao nästan jämt)

2010-03-08 @ 19:51:54
URL: http://otroligtvanligtsaovanligt.blogg.se/
Postat av: Anna

"Jag vill ju egentligen bara ramla in i ett bra samtal där jag vill stanna. Ett samtal som flyter över, får mig glömma den lämpliga bussen hem till villaförorten och istället ramla hejdlöst i en famn då samtalet har gått över till längtan efter en kropp. Enkelt."



- så fint!!!

2010-11-09 @ 09:16:25
URL: http://www.dejtingsverige.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0