Dags för en ny trend

Satt och slöläste tidningen när Maria Wollin la sig i städhjälpsdebatten:

När jag tänker efter så vill jag inte ha städhjälp. Jag vill ta hand om min egen skit. Jag tycker ju om min egen skit, jag vill torka upp den och hålla efter den. Jag vill bara att det ska vara fint mellan städningarna. Är det för mycket begärt? Jag bryr mig inte om att se ut som ett omslag av Elle. Jag vill bara bo i ett uppslag av Allt i hemmet.

Sug på den sista meningen.. Hon vill bo i ett uppslag av Allt i hemmet. Med den enkla meningen så tryckte hon på en knapp av vilda åsikter som legat och pyrt rätt länge.

Folk med hem som ser ut som uppslag av allt i hemmet gör mig rätt förbannad. ERa pompösa jävlar med eoner och tid och naturliga stilkänsla. Med vita soffor, stormönstrad fondvägg och en känsla av att det gömmer sig cocktaildrinkar om hörnet. Dessa hem fyller tidningar, min villaförort och varenda förbaskade TV-kanal. Det är så prydligt och fint, men "liiiite personlig touch för att det inte skall kännas som ett utställningshem".  Vill ni veta en sak: Jag tycker det KÄNNS som ett utställningshem ändå. Haha!

NÄR SKALL DET BLI MODERNT MED RÖRIGA HEM???

Hem där det alltid finns lego i ett hörn även fast man dammsög för 10 sekunder sen. Där vita soffor är en otänkbarhet. Den officiella bortförklaringen är kanske på grund av barnen, men sanningen är att även JAG som vuxen är oförmögen att leva i hem där varje spilld fläck orsakar förödelse om man inte torkar upp den efter 2 sekunder! Jag tappar saker, gör inte folk det?
Diskbänken putsas inte efter varje tillagad måltid.
Mitt hem är överfyllt, inte ett dugg modern. Men väldigt trevligt. Det lär inte vinna inredningspris men jag blir likförbannat glad varje gång jag kommer in här.

Och jag vet att jag inte är ensam.
I  början av det trevliga programmet Halvåtta hos mig såg man just mänskliga hem. Hem där inredning inte är en konstart eller det första man tänker på utan man väljer att leva istället. Dock har TV4 rationaliserat nu efter några säsonger och har nog som urvalsfråga om man vet vem Bruno Mathsson är. Allt är blankt och polerat, tillrättalagt och ja, ni gissar det... opersonligt.

Nu är kaffet precis lagom kallt och jag tänker nu traska över mitt lagom smuliga golv och sätta mig i min högst funktionella IKEA soffa, titta på de tavlor jag älskar och leva lite.


Kommentarer
Postat av: Pia

Såna där fläckfria hem är riktigt läskiga! Som den amatörpsykolog jag ibland roar mig med att vara så brukar jag tänka; ju mer pedant hem, desto större kaos på insidan av de som bor där.

2010-02-28 @ 08:55:18
URL: http://www.spaceagegrandma.wordpress.com
Postat av: Åsa

Amen, i de röriga hemmen hittar man oftast riktigt trygga, härliga personer som är ett rent nöje att lära känna.

Nå pratar vi iofs inte de med rörighetsnivå som gör dem till naturliga val till TV4s Rent hus.

Men lite lagom rörighet typ

2010-02-28 @ 09:08:04
URL: http://otroligtvanligtsaovanligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0