Louisiana baby

Var och såg Jacob Holdts bilder igår... Åkte dit tämligen förutsättningslöst då jag nu uppsöker konstutställningar för att låta mig överraskas istället för att vänta i evighet på att RÄTT konst att besöka.
Jag visste inget om mannen.
Shit, vad jag berördes... Fotona var enkla. Kunde lika gärna vara tagna av mig. Men dom var inte bara bilder. Dom kom med en historia. En naken historia, utan försköningar eller nåt... En historia som han dessutom följde under decennier.
Det var hemskt. Jag är så förbaskat priviligerad, och jag är fortfarande chockerad över att sån misär kan förekomma i USA.

Och sen när man går ut därifrån på skakiga ben så kommer frågorna: Vad driver mannen att ta dessa bilder?
VArför tar han bara bilderna istället för att rädda lite av världen? Vill han rädda världen? Eller är han bara en nyfiken observatör som vill sprida information till massorna? Eller ännu värre: En exploatör.

Se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0